Czwartek, 2017.03.30 Amelii, Dobromira, Leonarda

Laureaci 29. Warszawskiego Festiwalu Filmowego

ida_plakat
Warsaw Grand Prix, główną nagrodę w Konkursie Międzynarodowym WFF, zdobył film IDA w reżyserii Pawła Pawlikowskiego (Polska). Jury nagrodziło film za rewelacyjne połączenie scenariusza, reżyserii, zdjęć, gry aktorskiej i muzyki, z którego powstał piękny i delikatny film, portretujący polskie powojenne społeczeństwo lat 60., zmagające się z własnymi demonami.
Ida zdobyła również nagrodę jury ekumenicznego
.

LAUREACI WFF 2013:

KONKURS MIĘDZYNARODOWY

Jury Konkursu Międzynarodowego w składzie: Iulia Rugină (Rumunia), Yariv Horowitz (Izrael), San Fu Maltha (Holandia), András Muhi (Węgry), Krzysztof Varga (Polska) przyznało następujące nagrody:

Warsaw Grand Prix, główną nagrodę w Konkursie Międzynarodowym, ufundowaną przez Miasto Stołeczne Warszawa zdobył film IDA w reżyserii Pawła Pawlikowskiego (Polska)
- Za rewelacyjne połączenie scenariusza, reżyserii, zdjęć, gry aktorskiej i muzyki, z którego powstał piękny i delikatny film, portretujący polskie powojenne społeczeństwo lat 60., zmagające się z własnymi demonami.

Nagrodę za Najlepszą Reżyserię otrzymał Zaza Urushadze za film MANDARYNKI (Estonia, Gruzja)
- Reżyserowi filmu udało się opowiedzieć prostą, ale jednocześnie mocną historię, tworząc ciepły, delikatny, słodko-gorzki świat.

Specjalną Nagrodę Jury otrzymali producenci filmu HAZARDZISTA w reżyserii Ignasa Jonynasa (Litwa, Łotwa) - Uljana Kim, Roberts Vinovskis
- Z kraju, w którym produkcja filmowa wciąż się rozwija pochodzi film, który zmaga się ze współczesnymi społecznymi problemami. Biorąc pod uwagę ograniczone środki, producenci stworzyli złożony filmowy świat o wysokiej wartości produkcyjnej.


Nagroda Publiczności 29. Warszawskiego Festiwalu Filmowego

W Plebiscycie Publiczności 29. WFF, odbywającym się po raz dwudziesty siódmy zwyciężyły następujące filmy:
- w kategorii filmów fabularnych Mandarynki / Tangerines, reż. Zaza Urushadze
- kategorii filmów dokumentalnych Zdobyć zdjęcie / Get the Picture, reż. Cathy Pearson
- w kategorii filmów krótkometrażowych Strach / Little Secret, reż. Martin Krejčí


KONKURS 1-2

Jury w składzie: Sára Cserhalmi (Węgry), Adrian Panek (Polska), Stefan Valdobrev (Bułgaria)  przyznało nagrodę ex-aequo dla Zwycięzcy Konkursu 1-2 filmom: 

- JAPOŃSKI PIESEK w reżyserii Tudora Cristiana Jurgiu (Rumunia) za czułość w przedstawieniu bohaterów i świata
- ALIENACJA w reżyserii Milko Lazarova (Bułgaria) za ozdobną i poetycką narrację istotnego tematu.

Jury przyznało także wyróżnienie filmowi UWIEDŹ MNIE w reżyserii Marko Šantića (Słowenia) za zręczne skonstruowanie opowieści i wybitną grę aktorską głównego bohatera.


KONKURS WOLNY DUCH

Jury w składzie: Mira Fornay (Słowacja), Arkadiusz Jakubik (Polska), Bojan - Vuk Kosovčević (Serbia) przyznało:

- Nagrodę Wolny Duch filmowi JESTEM LEPSZY OD CIEBIE, reżyseria Ché Sandoval (Chile).
Jury docenia prostotę historii opowiedzianej w filmie Jestem lepszy od ciebie i ujawniający się w nim wolny duch komedii o ważnym temacie przemian intymności i ról płci we współczesnym społeczeństwie, widzianych z perspektywy męskiego antybohatera.

- wyróżnienie filmowi RYTUAŁ PRZEJŚCIA w reżyserii Phillipa Crawforda (Australia)
Jury przyznaje specjalne wyróżnienie dla filmu Rytuał przejścia doceniając interesujące podejście reżysera do tworzenia filmu oparte na jego doświadczeniach w pracy społecznej.


KONKURS DOKUMENTALNY

Jury w składzie: Cathy Pearson (Irlandia), Dagne Vildziunaite (Litwa), Michał Marczak (Polska) przyznało nagrodę dla Najlepszego Filmu Dokumentalnego filmowi BRUDNE WOJNY w reżyserii Richarda Rowley (Stany Zjednoczone).

- Postanowiliśmy nagrodzić film Brudne wojny za znakomitą realizację filmowego rzemiosła oraz stawianie odważnych pytań kwestionujących rzeczywistość. Jest w tym filmie humanizm ukazujący wartość pojedynczego ludzkiego życia ponad i poza jakimkolwiek rządzącym systemem.  Prowokuje myśli i zostawia nas poruszonych na długo po jego obejrzeniu.


KONKURS FILMÓW KRÓTKOMETRAŻOWYCH

Jury w składzie: Lendita Zeqiraj (Kosowo), Paweł Maślona (Polska), Benjamin Parent (Francja) przyznało następujące nagrody:

- Najlepszy Film Krótkometrażowy, który otrzymuje Short Grand Prix - PANDY, reżyseria Matúš Vizár
Za cyniczne, smutne, mroczne, przerażające, ale przy tym wciąż przezabawne przypomnienie, czym stała się ludzkość. Pandy to mistrzostwo wizualnego opowiadania.

- Najlepszy Animowany Film Krótkometrażowy - DO SANTIAGO, reżyseria Mauro Carraro
Za piękną, artystycznie wyreżyserowaną oprawę i emocjonalną historię, a także doskonałą animację przypominającą największych mistrzów.

- Najlepszy Aktorski Film Krótkometrażowy - FIORD WIELORYBÓW, reżyseria Guðmundur Arnar Guðmundsson
Za znakomitą filmową ekspresję ludzkich relacji, z ekstremalnie wnikliwą reżyserią i wybitnymi występami aktorów.


Nagroda FIPRESCI

Jury FIPRESCI (Międzynarodowej Federacji Krytyki Filmowej) w składzie: Alison Frank (Wielka Brytania), Gideon Kouts Francja), Dejan Trajkoski (Macedonia) przyznało nagrodę dla najlepszego debiutu z Europy Wschodniej. Został nim film YOZGAT BLUES, reżyseria Mahmut Fazil Coskun (Turcja).
- Naszą nagrodę przyznajemy filmowi Yozgat Blues, tureckiego reżysera Mahmuta Fazila Coskuna, za jego wzruszający i pełen humoru portret ludzkich stosunków ukazany za pomocą świetnie dobranego języka filmowego.


Nagroda JURY EKUMENICZNEGO

Jury w składzie: Lukas Jirsa (Czechy), Jarosław Szoda (Polska), Prof. Dr Jean-Michel Zucker (Francja) przyznało nagrodę filmowi IDA w reżyserii Pawła Pawlikowskiego (Polska)

Ida to poruszająca, złożona historia młodej dziewczyny wychowanej w zakonie, która w trudnych realiach powojennej, komunistycznej Polski wyrusza w podróż w poszukiwaniu swojej prawdziwej tożsamości. Ten subtelny, ambitnie sfotografowany w czerni i bieli film o eliptycznej formie, stawia pytania o więzi rodzinne, przebaczenie i dojrzałą wiarę.


Nagroda NETPAC

Jury NETPAC, czyli Organizacji Promocji Kina Azjatyckiego w składzie: Magdalena Bartczak (Polska), Yelena Larionova (Kazachstan), Andreas Ungerböck (Austria) przyznało nagrodę dla najlepszego filmu azjatyckiego w programie WFF, którą otrzymał film LEKCJE HARMONII, reżyseria Emir Baigazin (Kazachstan).
- Za przedstawienie trudnego tematu wyrażonego w oszałamiająco pięknej formie wizualnej, znakomity dobór obsady i wspaniałe wyczucie mise-en-scene (kompozycji kadru).

Werdykt ogłoszono i wręczono nagrody laureatom 19. października.
Projekt i realizacja: direktpoint