Środa, 2017.07.26 Anny, Mirosławy, Joachima

Eliza Płocieniak-Alvarez i animacje poklatkowe

Eliza_Plocieniak_Alvarez_foto
Gdy była małą dziewczynką, zafascynowały ją japońskie filmy animowane, manga oraz bajka o Muminkach puszczana na dobranoc. A już szczególnie ten odcinek, w którym jest powódź i cała Dolina zostaje zalana przez wodę.

Później długo jeszcze mała Eliza marzyła o tym, żeby Wrocław, w którym wówczas mieszkała, również zalała woda. Wydawało jej się to niezmiernie piękne. I gdzieś to uwielbienie wody w niej zostało. Jeśli przyjrzeć się jej animacji, którą wykonała do utworu grupy Mikromusic, za który nominowana była w Polsce i w Buenos Aires do głównej nagrody w kategorii teledysku, zauważymy, że i tam pojawia się motyw wody.

We Wrocławiu płynie Odra i może to ona była pierwszym natchnieniem. Potem dorosła już Eliza rzeczywiście wypłynęła daleko. Dzięki temu, że studiowała iberystykę, mogła wiele podróżować, co chwilę mieszkała w innym hiszpańskojęzycznym kraju. Stąd też objazdowe kino, światłoczuły festiwal na kółkach - to jej naturalny żywioł.

W trakcie tych podróży znalazła się na warsztatach z komiksu i tam zdała sobie sprawę, że jej pasję związaną z rysowaniem oraz pasję filmową można połączyć. Odkryła polską szkołę animacji, zafascynował ją Jan Lenica. Zaczęła studia filmowe w Madrycie, które kontynuowała w Łodzi, w Se-ma-forze.

Najbardziej lubi tworzyć animacje poklatkowe - są proste, błyskotliwe i dowcipne. Gdy zabiera się do pracy, ma w sobie coś z dziecka - ciekawość świata, radość tworzenia - niezbędne atrybuty każdego twórcy.

Eliza Płocieniak-Alvarez, urodzona we Wrocławiu, zajmuje się animacją i efektami specjalnymi.

Studiowała animację w Szkole Filmowej w Madrycie (ECAM, Escuela de Cinematografía y del Audiovisual de la Comunidad de Madrid). Następnie uczestniczyła w półrocznym kursie animatorów lalkowych w łódzkim Se-ma-forze.

Jej debiut reżyserski - teledysk do piosenki Oczko zespołu Mikromusic - otrzymał nominację do nagrody Yach Film w kategorii najlepszy teledysk animowany oraz nagrodę za najlepszy teledysk na festiwalu Cartón w Buenos Aires. Pokazywany był również m.in. na festiwalach w Mariborze, Budapeszcie i Recife (Brazylia).

Z wykształcenia badacz literatury latynoamerykańskiej.

Tekst: Alicja Rosé
Projekt i realizacja: direktpoint