Poniedziałek, 2017.04.24 Bony, Horacji, Jerzego

Nowy Jork to Suzanne Vega?

Nowy album Suzanne Vega zatytułowany Beauty & Crime ukaże się na początku czerwca. Choć upłynęło już ponad 20 pełnych niezwykłych opowieści lat od debiutu wokalistki, na swym siódmym albumie i jednocześnie pierwszym krążku wydanym pod skrzydłami Blue Note Records, artystka udowadnia, iż pozostaje jednym z najświeższych głosów współczesnej muzyki popularnej.

Jedenaście piosenek na Beauty & Crime skoncentrowanych wokół Nowego Jorku - miasta, w którym Suzanne dorastała i nadal mieszka - odznacza się charakterystyczną dla wokalistki poezją i folk-popowym rzemiosłem kompozytorskim, uświetnionym bogatymi aranżacjami orkiestrowymi, które zostały przeciwstawione nowatorskim rytmom charakteryzującym wiele utworów artystki.

Od energetycznego Zephyr & I otwierającego album, utworu opisującego rozmowę z utalentowanym artystą grafitti podczas spaceru West End Avenue, przez duchy nawiedzające Lower East Side przedstawione w Ludlow Street aż po piosenkę New York is a Woman, która personifikuje miasto nadając mu postać nękanej nieszczęściami, lecz wciąż olśniewająco pięknej kobiety, Vega potrafi uchwycić ducha przeszłości, teraźniejszości i przyszłości swego rodzinnego miasta.

Na płycie znalazły się również dwa dotychczas najbardziej osobiste utwory Suzanne: pieśń miłosna dedykowana mężowi artystki (Bound) oraz piosenka dla córki (As You Are Now).

Nagrania zrealizowane w Nowym Jorku i Londynie zostały wyprodukowane przez Jimmy’ego Hogartha (Sia, Corinne Bailey Rae, KT Tunstall), zmiksowane przez Tchada Blake’a, a wzięła w nich udział eklektyczna mieszanka muzyków, w tym aranżer orkiestrowy Will Malone (Dido, Seal, Corrine Bailey Rae), chórzystka i aranżerka wokalna KT Tunstall, gitarzyści Gerry Leonard (David Bowie) i Lee Ranaldo (Sonic Youth), oraz członkowie zespołu koncertowego Suzanne, basista Mike Visceglia i perkusista Doug Yowell.

Suzanne Vega przetarła szlak dla całego pokolenia wokalistek i autorek piosenek z lat 90-tych już w 1985, gdy w A&M Records ukazał się jej debiutancki album zatytułowany po prostu Suzanne Vega. Jej płyta Solitude Standing z 1987 zapewniła artystce pozycję międzynarodowej gwiazdy, najpierw nieoczekiwanym przebojem Luka a potem znów, gdy brytyjski duet DNA wydał zremiksowaną wersję a capella piosenki Tom’s Diner (od tego czasu piosenka została zremiksowana jeszcze ponad 25 razy).

Kolejne albumy Suzanne to Days of Open Hand (1990), 99.9 F° (1992), Nine Objects of Desire (1996) oraz Songs in Red and Gray (2001).
Projekt i realizacja: direktpoint